Jobindexkurser

E-handel

6 ugers intens uddannelse i online handel og webshops. Lær at opbygge og udvikle en forretning online.

Dette kursus er for dig der er:

i 1. ledighedsperiode

Kursusmål:

Print kursus
  • Lær at lave en webshop helt fra bunden
  • Bliv i stand til at varetage jobs inden for online markedsføring og online handel
  • Få kompetencer til at starte og markedsføre din egen webshop
  • Lær om online markedsføring og få erfaring med at bruge de mest relevante værktøjer i praksis
  • Få erfaring med arbejdet i blandt andet Analytics, Sociale medier, AdWords og SEO.

Kurset henvender sig til:

Lær at opbygge og udvikle en forretning online.
Du vil på uddannelsen lære, hvordan du opbygger en webshop fra bunden, og hvordan du inddrager arbejdet med online markedsføring, så kunderne finder vej til din webshop. Du får blandt andet er faring med arbejdet i Google AdWords, SEO, Google Analytics, Sociale medier og e-mail markedsføring.

Forudsætninger:

Det kræver ingen erfaring at deltage på uddannelsen. Alle er velkomne til at deltage uanset tidligere erfaring og uddannelsesniveau.

Kursusindhold:

Hvad er inkluderet i uddannelsen?

Opdateret materiale

Som en del af uddannelsen får du "Online markedsføring - den store grundbog" (2016), som er skrevet af Anders Hingeberg, Jakob Hebsgaard og Camilla Kjærsgaard Pedersen.

Analytics-konto

Få adgang til og erfaring med at arbejde i en Analytics-konto for eksisterende webshops og hjemmesider. Bliv i stand til at kunne analysere og fremhæve vigtige nøgletal og resultater fra programmet.

AdWords kampagner

Som en del af uddannelsen får du praktisk erfaring med at arbejde med annoncering i Google AdWords. Du kommer til at prøve kræfter med at oprette og administrere egne kampagner til forskellige webshops.

Få din egen webshop

På uddannelsen får du din egen webshop, som du kan arbejde med i forløbet. Webshoppen er din, og det betyder, at du kan beholde og videreudvikle den efter kurset, hvis du ønsker det.

Fagets moduler

Online handel: Markedsudvikling og nye trends 

Du vil blive introduceret til udviklingen og de nyeste trends inden for online handel. Gennem konkrete eksempler vil du opnå en forståelse af, hvordan forbrugerne handler og agerer online. Du vil blive præsenteret for de udfordringer, der er forbundet med e-handel og opnå en forståelse af, hvad der skal til, for at du kan få succes med e-handel. 

 Introduktion til CMS og WordPress 

På dette modul får du praktisk erfaring med arbejdet i det populære CMS-system WordPress. Du lærer, hvordan du kan oprette og udvikle en hjemmeside, og hvordan du arbejder med templates, moduler og plugins. Du bliver introduceret til forskellige løsninger indenfor webshops, så du kan finde den rigtige platform for netop dig.  

Introduktion til WordPress m. WooCommerce, lager, betalingssystemer og økonomistyringssystemer 

Woocommerce fungerer som et e-handels plugin, som du kan installere i CMS-systemet WordPress. Wocommerce er meget brugervenligt at arbejde i, og du har derfor gode forudsætninger for at opbygge en professionel webshop. Du bliver undervis i de mange opsætnings- og designmuligheder, samt betalings gateaways.   

Projektledelse inden for IT, samt søgemaskineoptimering 

SEO går ud på, at komme til at ligge højt i søgeresultaterne på Google. Modsat Google AdWords, er SEO en gratis markedsføringsindsats. På dette modul lærer du, hvordan du kan arbejde strategisk med SEO, gennem måde off-site og on-site optimering. Du bliver præsenteret for forskellige SEO-værktøjer, der kan hjælpe dig med at opnå høje placeringer i søgeresultaterne. 

Digitale kampagner og reklamer: Google AdWords 

Google AdWords fungerer som en annonceringsplatform, hvor du kan købe annonceplads af Google. Annoncering igennem AdWords, kan foregå på mange forskellige måder alt afhængig af, hvilket netværk du vil annoncerer på. På modulet vil du blive præsenteret for annonceringsmuligheder, de vigtigste nøgletal, søgeordsanalyse og hvordan du skriver annoncer, som folk klikker på.  

Sociale medier for webshops: Loyalitet og gensalg 

Inden for sociale medier, har de forskellige medier hver deres styrker og svagheder, og det er meget forskelligt, hvilke platforme netop du skal satse på. På modulet bliver du introduceret til LinkedIn, Facebook og andre relevante medier. Udover dette vil du lære, hvordan du arbejder med sociale annoncering og herigennem udvidet dit netværk. 

E-mail markedsføring: Salg og mersalg 

Du vil på dette modul blive præsenteret for det populære nyhedsbrevs-system MailChimp. Du lærer, hvordan du via nyhedsbreve kan opbygge en loyal og stabil kundeskare. Du vil få praktisk erfaring med udvikling af nyhedsbreve, hvordan du skriver gode overskrifter og hvordan du arbejdet med splittests. 

Google Analytics: Webanalyse og trafikmåling 

Google Analytics bruges til at blive klogere på din forretning. I programmet kan du måle dine besøgende og dermed blive klogere op, hvordan du kan gøre din online forretning bedre. Du måler blandt andet på besøgstid, trafikmønstre, navigationsstier mm. Hermed kan du finde ud af, hvad der virker og hvad der skal optimeres.  

Konverteringsoptimering 

Konverteringsoptimering handler om at løbende optimering, der sikre salg i forretningen. På modulet vil du blandt andet lære, hvordan du kan bruge usability og brugertests til at forbedre din forretning, og dermed sikre salgs- og mersalg.  

Gruppepræsentationer, jura og håndtering af persondata 

På dette modul vil der været afsat tid til at arbejde med gruppepræsentationer. Der vil også være fokus på jura og lovgivning inden for E-handel, samt forskellige E-handelsstrategier. Du lærer om udvikling af digital strategi med et nationalt og/eller internationalt fokus. 

Eksamensforberedelse, evaluering og opsummering 

På det afsluttende modul er der afsat tid til både eksamensforberedelse og evaluering. Det vil også være fokus på opsummering af de enkelte modul, samt eventuelle spørgsmål i forbindelse med eksamen.  

 Praktisk information

Undervisning og mødetider

Kurset strækker sig over 6 uger, hvor undervisningen er fordelt på 12 undervisningsdage.

Mødetiden er fra kl. 9:00-14:00 og foregår typisk mandag/onsdag eller tirsdag/torsdag.

Bonus: Videolektioner om E-handel

Som en bonus på dette hold vil du få en række videolektioner om E-handel. Gennem disse videoer vil du få overblik over de forskellige webshopsystemer, og du vil hermed opnå en forståelse af, hvordan du kommer godt i gang med arbejdet i WordPress og opbygning af en webshop gennem WooCommerce. Vi giver dig iværksætterhistorier fra forskellige succesfulde webshopejere, for at motivere og inspirere. Alt dette på vores egen portal, Kursusfabrikken Plus

Karriererådgivning og praktikservice
I Kursusfabrikkens Karriererådgivning og praktikservice får du gode råd til, hvilke jobs du kan søge, hvordan du får mulighed for at komme i praktik og hvilke regler der er for praktik. Du får adgang til Kursusfabrikken Plus, hvor du kan downloade eksempler på opbygning af CV og den gode ansøgning. Du vil blive inspireret til den gode ansøgning og få gode råd til, hvordan du forbereder dig til jobsamtalen. Vi tilbyder personlig rådgivning til jobsøgning, CV og ansøgning.

Eksamen og ECTS-point

Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen kombineret med et praktisk produkt og en disposition. Kurset giver 10 ECTS point.

Som ledig har du mulighed for at få kurset berettiget og betalt af din a-kasse eller dit jobcenter. Kontakt en af disse for at få information om din ret.

 



Positivlister

Pr. 1.1.2015 trådte den nye beskæftigelsesreform i kraft. Det betyder for dig som ledig, at der gælder andre regler end tidligere, når du skal vælge, hvilket kursus, der kan bringe dig tættere på et ønskejob.

Alle ledige - også selv om du er akademiker - med en bachelor eller højere akademisk uddannelse:
Du kan vælge kurser fra en af de regionale positivlister. Kursusforløbet skal godkendes og bevilges i dit jobcenter. Du kan tage kurser fra denne liste i hele din ledighedsperiode.

Alle ledige uden akademisk uddannelse ( fra bachelor og opefter):
Du kan i samråd med dit jobcenter vælge et kursus fra den landsdækkende positivliste. Kursusdeltagelsen skal efterfølgende, via en formular AR237, godkendes i din A-kasse, der skal bekræfte, at du er berettiget til kurset.
Er du under 25 år skal du have afsluttet dit kursus inden 6 måneder og er du over 25 år har du 9 måneder til at afslutte dit kursus.

Links
Bornholm
Fyn
Hovedstaden
Nordjylland
Østjylland
Sjælland
Sydjylland
Vestjylland

Landslisten