Jobindexkurser

Kommunikation i praksis inkl. Office-pakken

6 ugers jobrettet kursus for ledige

Dette kursus er for dig der er:

i 1. ledighedsperiode
i 2. ledighedsperiode
Print kursus I de fleste jobs som kontormedarbejder har man brug for en bred vifte af kompetencer inden for kommunikation og it. Man skal kunne anvende de mest udbredte computerprogrammer til kontorbrug – som oftest Microsoft Office-pakken, der bl.a. indeholder Word, regnearkarket Excel, præsentationsprogrammet PowerPoint og Outlook til email og kalender. Det er vigtigt, at man som kontormedarbejder kan formidle rapporter, analyser mm. og derfor får du på dette kursus 10 dages undervisning i kommunikation. Du lærer om blandt andet om samtaleværktøjer, konflikthåndtering og dialogbaseret kommunikation.

Som kontormedarbejder skal man også være god til Microsoft Office 365, som bl.a. er ovenstående programmer i en online-version og filhåndtering/online-fællesdrev. Derfor får du 10 dages undervisning i Microsoft Office-pakken, som dækker over Excel, PowerPoint, Word og Outlook. De resterende 10 dage af kurset anvendes til undervisning til at lære kombinationen af kommunikation og Office-pakken. Dette lærer du gennem udarbejdelse af en case baseret på et emne, som du selv vælger og får godkendt af din underviser.

Kurset i kommunikation og Office-pakken er baseret på akademifaget Kommunikation i Praksis og du har mulighed for at gå til eksamen og få 10 ECTS point.

Godkendt på positivlisten:
Kurset er godkendt på disse positivlister:

• Hovedstaden: nr. 392
• Sjælland: nr. 14
• Fyn: nr. 251
• Nordjylland: Kan søges via tilstødende regioners lister *
• Østjylland: side 49
• Vestjylland: Kan søges via tilstødende regioners lister *
• Sydjylland: Kan søges via tilstødende regioners lister *
* Kurset kan også søges, hvis du bor i region Nordjylland, Vestjylland eller Sydjylland, da disse støder op til de godkendte regioner.

Dette kursus udbydes følgende steder:

Online, København NV

Kurset henvender sig til:

Kurset i kommunikation og Office-pakken er åbent for alle, men er særlig rettet mod ledige. Kurset henvender sig til dig, der ønsker at arbejde inden for kommunikation, administration og kontor.

Forudsætninger:

Det anbefales, at du har erfaring i brug af pc og Windows, samt interesse i administrativt arbejde i Microsoft Office-pakken.

Kursusindhold:


Windows & Microsoft Office-pakken

Du bliver introduceret til brugerfladen i Windows 10, samt Microsoft Office 2016. Dertil bliver du undervist i de væsentligste funktioner, som eksempelvis kontrolpanel, netværk, indstillingsmuligheder samt genvejsmenu og -taster.

Microsoft Word

Du lærer de grundlæggende funktioner i Word, eksempelvis skabeloner, afsnit, valg af skrifttyper og -størrelser mm. Herudover vil du også få kendskab til mere avancerede funktioner, eksempelvis tabulering, billedformatering, tekstombrydning, sidehoveder og -fødder.

Microsoft Excel

Du bliver undervist i, hvordan du opretter, åbner og gemmer en projektmappe. Samtidig bliver du fortrolig med formellinjen, diagrammer, filtrering, pivottabeller mm.

Microsoft Outlook

Du lærer mail- og kalenderprogrammets vigtigste funktioner. Eksempelvis bliver du fortrolig med indbakken og hvordan du læser, besvarer og videresender en mail. Samtidig vil du lære om brug af kalender, aftaler, adressekartotek, påmindelser mv.

Microsoft PowerPoint

Du lærer de grundlæggende funktioner i PowerPoint, såsom hvordan du opretter diagrammer samt indsætter og bearbejder billeder. Du lærer også hvordan du åbner og gemmer en præsentation. Derudover vil du lære om designtemaer, slidemaster, animationer, lyd mm.

Kommunikation

Du bliver undervist i grundlæggende kommunikationsteori og gennem øvelser får du mulighed for at øve teorien i praksis sammen med Office-pakken. Efter afsluttet kursus har du grundig viden om dialogbaseret kommunikation, web- og organisationskommunikation, konflikthåndtering, samtaleværktøjer mv.

Praktiske informationer:

Der er undervisning 5 dage om ugen i alle 6 uger, certificerede og erfarne undervisere med branchekendskab, samt tilknyttede jobkonsulenter med stort virksomhedsnetværk.


Fremmøde:

  • Du vil modtage klasseundervisning alle 5 dage om ugen fra kl. 09.00 til 15.00.
  • Den ugentlige undervisning er på i alt 30 lektioner. Undervisningen veksler mellem teori og praktiske øvelser.
  • Der er egen pc, samt undervisningsmateriale til rådighed under hele forløbet.

Online:

Vi udbyder også kurset online, som virtuel fjernundervisning med fasttilknyttet underviser. Vores virtuelle fjernundervisning kan bestå af en blanding af live-sessioner, videooplæg, gruppeøvelser samt live Q&A sessioner med status og opsamling på dagens emner. Som kursist vil du få adgang til slides og undervisningsmateriale, som du kan downloade og beholde. Underviseren vil være ”tilstede” under alle live-sessioner, men han/hun kan ligeledes hjælpe dig med evt. opgaver og spørgsmål via mail og tlf.

Der er mulighed for at live-sessionerne følger fremmøde-holdets undervisning direkte fra lokalet. Dette giver dig mulighed for at få synergien fra fysisk tilstedeværelse, selvom du sidder derhjemme.



Ny mulighed for at supplere de regionale positivlister med online kurser

Folketinget sætter fokus på de mange ledige, der er et resultat af Covid-19 situationen.

Der er kommet flere online-kurser (ikke at forveksle med e-learning), hvor du er i forbindelse med en underviser online, i stedet for at sidde mange sammen i et klasseværelse. Denne undervisningsform ser ud til at være kommet for at blive.

Derudover har Folketinget besluttet, at det er muligt at få bevilget kurser fra de regionale positivlister fra naboregionens lister. Det betyder, at søger du et specifikt kursus i din egen region, men kurset ikke står på den regionale positivliste, så kan du tage kurset alligevel, hvis det står på naboregionens liste. Det betyder, at følgende regioner kan trække på naboregionernes regionale positivliste:

Region Sjælland kan de ledige kigge mod Region Hovedstaden og mod Bornholm.

Region Hovedstaden giver adgang til Region Sjælland og Bornholm

Region Fyn giver adgang til kurser i Sydjylland og i region Sjælland. Region.

Region Østjylland giver adgang til Vestjylland, Nordjylland samt Sydjylland.

Region Vestjylland giver adgang til Østjylland, Nordjylland samt Sydjylland

Region Nordjylland giver adgang til Øst- og Vestjylland

Region Sydjylland giver adgang til Øst- og Vestjylland samt Region Fyn

Region Bornholm gier adgang til region Sjælland og Hovedstaden.

Formålet med ændringen er at øge muligheden for, at dagpengemodtagere kan tage opkvalificerende kurser, så alle er tættere på arbejdsmarkedet.

Ring til os, hvis du har spørgsmål til ovenstående.

Links
Bornholm
Fyn
Hovedstaden
Nordjylland
Østjylland
Sjælland
Sydjylland
Vestjylland

Landslisten